Leestafel forum Forum Index Leestafel forum
Terug naar de Leestafel site

Klik hier om naar het poezie-forum te gaan

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   
  Doneer!Doneer!   

Stéphane Audeguy: De wolkenbibliotheek

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   printer-friendly view    Leestafel forum Forum Index -> Door leden gelezen boeken en samenleesboeken
Auteur Bericht
Marjo

BerichtGeplaatst: Za jan 23, 2010 19:43    Onderwerp: Stéphane Audeguy: De wolkenbibliotheek Reageer met quote

Het debuut van een Franse schrijver die met zijn tweede boek ("Mijn broer, de enige zoon") voor de Prix Goncourt genomineerd werd. Ik mag de stijl wel, maar dit boek over de wolken heeft toch wel een vreemde wending...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/stephan-audeguy

Marjo
Naar boven
Lezer100

BerichtGeplaatst: Vr aug 13, 2010 07:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom hier op terug volgende week, Marjo.
Naar boven
Lezer100

BerichtGeplaatst: Di aug 17, 2010 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, waarom schrijft iemand nu een boek, en meer bepaald, een roman, over het mysterie van de wolken ?

Terwijl Akira vertelt, luistert Virginie. Zij luistert naar verhalen over wolken, en over hen die ze bestuderen (wetenschappers en kunstenaars, historische figuren en gefantaseerde personnages). Akira vertelt, maar Stéphane Audeguy heeft de touwtjes strak in handen. Waar je in een roman (meestal) de verleden tijd verwacht, is dit verhaal in de tegenwoordige tijd geschreven. Men zit als lezer als het ware midden in het gebeuren. Is dit ook zo in de Nederlandse vertaling, Marjo ?

Waarom boeien wolken Akira zozeer ? Eigenlijk weet hij het niet. Zijn beroep leerde hem alvast dat het soms handiger kon zijn, de dingen niet te analyseren, maar om hen vanuit de schaduwen te laten werken (deel een, einde hoofdstuk 7). Even is al Hiroshima ter sprake gekomen, is dat de reden ? Ik weet het nog niet. Dat wordt verderop zeker duidelijker.

Ik sluit mij, voorlopig althans, ook aan bij de vraag wat dit boek als roman bijdraagt.
Naar boven
Marjo

BerichtGeplaatst: Di aug 17, 2010 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Of een roman in de verleden, dan wel tegenwoordige tijd is geschreven, dat blijft niet echt hangen. Ik heb dus eigenlijk geen antwoord op die vraag. Maar dat het boeiend genoeg was om door te lezen, dat weet ik wél.
Naar boven
Lezer100

BerichtGeplaatst: Do aug 19, 2010 07:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ook al gebeurt er weinig in het verhaal, toch vind ik dat Audeguy prachtige landschappen neerzet, en de psychologische ontwikkeling van de figuren, die voorkomen in de verhalen van Akiro, diepgaand weergeeft. Zo bijvoorbeeld de evolutie in de teken- en schilderkunst van de molenaarszoon Carmichael.

Lezer100
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie   printer-friendly view    Leestafel forum Forum Index -> Door leden gelezen boeken en samenleesboeken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Gehost door MessageBoard.nl