| Auteur |
Bericht |
Marjo
|
Geplaatst: Za jan 23, 2010 19:43 Onderwerp: Stéphane Audeguy: De wolkenbibliotheek |
|
|
Het debuut van een Franse schrijver die met zijn tweede boek ("Mijn broer, de enige zoon") voor de Prix Goncourt genomineerd werd. Ik mag de stijl wel, maar dit boek over de wolken heeft toch wel een vreemde wending...
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/stephan-audeguy
Marjo |
|
| Naar boven |
|
|
Lezer100
|
Geplaatst: Vr aug 13, 2010 07:25 Onderwerp: |
|
|
| Ik kom hier op terug volgende week, Marjo. |
|
| Naar boven |
|
|
Lezer100
|
Geplaatst: Di aug 17, 2010 12:13 Onderwerp: |
|
|
Tja, waarom schrijft iemand nu een boek, en meer bepaald, een roman, over het mysterie van de wolken ?
Terwijl Akira vertelt, luistert Virginie. Zij luistert naar verhalen over wolken, en over hen die ze bestuderen (wetenschappers en kunstenaars, historische figuren en gefantaseerde personnages). Akira vertelt, maar Stéphane Audeguy heeft de touwtjes strak in handen. Waar je in een roman (meestal) de verleden tijd verwacht, is dit verhaal in de tegenwoordige tijd geschreven. Men zit als lezer als het ware midden in het gebeuren. Is dit ook zo in de Nederlandse vertaling, Marjo ?
Waarom boeien wolken Akira zozeer ? Eigenlijk weet hij het niet. Zijn beroep leerde hem alvast dat het soms handiger kon zijn, de dingen niet te analyseren, maar om hen vanuit de schaduwen te laten werken (deel een, einde hoofdstuk 7). Even is al Hiroshima ter sprake gekomen, is dat de reden ? Ik weet het nog niet. Dat wordt verderop zeker duidelijker.
Ik sluit mij, voorlopig althans, ook aan bij de vraag wat dit boek als roman bijdraagt. |
|
| Naar boven |
|
|
Marjo
|
Geplaatst: Di aug 17, 2010 13:19 Onderwerp: |
|
|
| Of een roman in de verleden, dan wel tegenwoordige tijd is geschreven, dat blijft niet echt hangen. Ik heb dus eigenlijk geen antwoord op die vraag. Maar dat het boeiend genoeg was om door te lezen, dat weet ik wél. |
|
| Naar boven |
|
|
Lezer100
|
Geplaatst: Do aug 19, 2010 07:39 Onderwerp: |
|
|
Ook al gebeurt er weinig in het verhaal, toch vind ik dat Audeguy prachtige landschappen neerzet, en de psychologische ontwikkeling van de figuren, die voorkomen in de verhalen van Akiro, diepgaand weergeeft. Zo bijvoorbeeld de evolutie in de teken- en schilderkunst van de molenaarszoon Carmichael.
Lezer100 |
|
| Naar boven |
|
|
|