| Auteur |
Bericht |
Dettie Site Admin
|
Geplaatst: Ma feb 01, 2010 09:30 Onderwerp: Karine Giébel - De duisternis valt (samenlb. februari/maart) |
|
|
Alvast een item gemaakt...
Dettie |
|
| Naar boven |
|
|
Joanazinha
|
Geplaatst: Ma feb 01, 2010 12:37 Onderwerp: |
|
|
| Het boek is in ieder geval bestelbaar bij de bieb. Ik wacht nog heel even met reserveren, want heb een paar mooie 'moet'boeken die op lezing liggen te wachten. |
|
| Naar boven |
|
|
Joanazinha
|
Geplaatst: Do mrt 11, 2010 23:05 Onderwerp: |
|
|
| En het boek is inmiddels besteld bij de bieb. Ik ben benieuwd! |
|
| Naar boven |
|
|
irene
|
Geplaatst: Di mrt 23, 2010 09:38 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het boek eindelijk te pakken kunnen krijgen bij de bieb. Nu nog tijd én rust kunnen vinden om het boek te kunnen lezen...
irene |
|
| Naar boven |
|
|
Marjo
|
Geplaatst: Za mrt 27, 2010 20:48 Onderwerp: |
|
|
Nou Irene, als je eenmaal begint lees je het vlot uit. Een reis van anderhalf uur in de trein was er goed voor.
En voor in de trein is het een prima boek... |
|
| Naar boven |
|
|
Joanazinha
|
Geplaatst: Zo mrt 28, 2010 08:23 Onderwerp: |
|
|
| Ik ben er gisteravond ook (eindelijk) in begonnen. Het leest inderdaad heel vlot door en ik weet nog niet goed wat ik ervan vind (ben in een half uurtje al in de buurt van blz. 50). |
|
| Naar boven |
|
|
Joanazinha
|
Geplaatst: Di mrt 30, 2010 17:44 Onderwerp: |
|
|
Op de valreep........ Hier mijn reactie over dit samenleesboek:
De duisternis valt is een droevig stemmend boek. Hoe dat komt, wordt naarmate het verhaal vordert steeds duidelijker. Politieman Benoît Lorand wordt op een ochtend wakker in een duistere, koude kerker van een afgelegen huis. Hij neemt het niet zo nauw met de huwelijkse trouw en is ook de avond tevoren bezweken voor een knappe jonge vrouw en met haar meegegaan naar huis. Hij is in haar val gelopen: zij haat hem omdat zij ervan overtuigd is dat hij 15 jaar geleden haar toen 11-jarige tweelingzus heeft verkracht en vermoord. En voordat zij hem vermoord wil ze hem laten bekennen en gaat heel ver in haar methoden om hem zover te krijgen. Maar hoe zwak het vlees van Benoît ook is, zijn geest is sterk. Hij weet dat hij het niet heeft gedaan en blijft ondanks alle martelingen die hij ondergaat – en waardoor hij steeds verder verzwakt – ontkennen.
Intussen wordt er door zijn collega's driftig naar hem gezocht, heel lang zonder resultaat. Te lang??
Het boek oogt als een simpele thriller, mede door de bladspiegel, het taalgebruik en de ruime marges. Hierdoor leest het boek als een speer en als je eenmaal de gang te pakken hebt, is het boek ook zo uit. Ondanks laaiend enthousiaste beschrijvingen over het boek elders op het internet, ben ik wat dubbel over het boek. Ik vond het wel goed en spannend om te lezen, maar aan de andere kant kreeg ik geen vat op de meeste karakters. Er wordt weinig tot niets over ze verteld, bijvoorbeeld over de Parijse inspecteur Fabre. Af en toe vertrekt hij voor een paar dagen naar Parijs, maar wat hij doet of denkt wordt niet duidelijk. Ook van de vrouw van Lorand kreeg ik niet echt hoogte. Ze houdt heel veel van haar man, weet van zijn ontrouw maar tolereert dat (zegt ze). Waarom krijg ik dan geen hoogte van haar? Wat voelt zij bij de verdwijning van haar man? De lezer komt het niet echt te weten.
Wat ik wel echt goed beschreven vond, is de langzame opbouw van de spanning tussen gijzelnemer (Lydia) en gegijzelde (Benoît). De schrijfster weet heel mooi de intensiteit van Lydia's gevoelens te beschrijven, waardoor ik in ieder geval begreep waar haar gedrag vandaan kwam.
Het eind van het boek is onverwacht maar doet recht aan de hele opbouw van het verhaal. |
|
| Naar boven |
|
|
Marjo
|
|
| Naar boven |
|
|
Dettie Site Admin
|
Geplaatst: Di mrt 30, 2010 18:41 Onderwerp: |
|
|
Ik kom er niet echt achter of jullie het nu met elkaar eens zijn.
Jullie vertellen alle twee wel iets dat minder goed is maar of jullie nu hetzelfde bedoelen?
Dettie |
|
| Naar boven |
|
|
Joanazinha
|
Geplaatst: Di mrt 30, 2010 21:29 Onderwerp: |
|
|
| Ik denk het wel Dettie. Ik krijg door het verslag van Marjo het gevoel dat zij hetzelfde bij het boek heeft als ik: het verhaal is goed, maar we missen iets waardoor het op een hoger niveau getild had kunnen worden. Met een sterkere uitwerking van karakters (bijvoorbeeld van de echte moordenaar zoals Marjo dat noemt) en plot had het zomaar een superthriller kunnen worden. En dat is het niet.... helaas. |
|
| Naar boven |
|
|
irene
|
Geplaatst: Wo mrt 31, 2010 10:13 Onderwerp: |
|
|
Marjo schreef:
| Quote: |
Nou Irene, als je eenmaal begint lees je het vlot uit. Een reis van anderhalf uur in de trein was er goed voor.
En voor in de trein is het een prima boek... |
Morgen, mag ik weer in de trein én ook nog de mogelijkheid om in het ziekenhuis te lezen, als mijn moeder daar onderzocht wordt.
Moet lukken dus! |
|
| Naar boven |
|
|
irene
|
Geplaatst: Zo apr 04, 2010 16:31 Onderwerp: |
|
|
Het boek zojuist eindelijk uitgelezen.
De opbouw qua spanning was uitmuntend te noemen; Giébels manier van schrijven eenvoudig, korte zinnetje, en soepel. Jammer dat diverse personages niet goed uit de verf kwamen met name het astmatische zoontje van Bénoit en Gaelle, Moretti, Fabre.
De interactie tussen Lydia en Bénoit daarentegen is krachtig en met veel spanning geschreven. Dit maakt het wel tot een goed te lezen thriller, maar eigenlijk had ik er iets meer van verwacht.
irene |
|
| Naar boven |
|
|
|